fbpx
Site logo

Męskie spojrzenie na drugi obieg #1. Jackob Buczynski. MOVEMBER 2022

Listopad jest miesiącem zwiększania świadomości na temat problemów nowotworowych u mężczyzn. Wspierając ogólnopolską akcję Movember rozmawiamy z mężczyznami, którzy mają według nas największy wpływ na promowanie drugiego obiegu w naszym kraju. Oprócz wsparcia akcji, chcemy dowiedzieć się, czy faktycznie mężczyźni decydują się na kupno odzieży z drugiej ręki dużo rzadziej niż kobiety i zastanowić się, z czego to może wynikać. Zapraszamy na rozmowę z Jackobem Buczynskim – projektantem zero waste, który tworzy rzeczy z używanych tkanin i ubrań ♻️

"Spieszcie się kochać drugi obieg, bo tak szybko może stać się tym co dzisiaj proponują nam globalne marki. Niestety, czyli kawałkami szmat bez jakości."

Jackob Buczynski

Skorzystaj z poniższych przycisków do szybszego poruszania się po wpisie 👇

Jackob Buczynski - projektant zero waste

Jackob stworzył swoją upcyklingową markę w 2017 roku z potrzeby zamanifestowania sprzeciwu wobec wszechobecnej nadprodukcji dóbr. Pierwszy, flagowy produkt, to upcyclingowe katany z frędzlami #jacketbyjackob.

Na przestrzeni kilku lat, po wydaniu pierwszej kolekcji #byjackob, do oferty dołączyły również kurtki, płaszcze, patchworkowe bombery oraz akcesoria, takie jak: case’y na laptopy i telefony, torby oraz elementy wyposażenia wnętrz.

Wszystkie produkty powstają przy użyciu ciuchów, tkanin i materiałów z odzysku pochodzących z second-handów z całej Europy, ale głównie z polskiej sortowni Wtórpol.

Jackob Buczynski z jeansową kataną własnego projektu

Czym się aktualnie zajmujesz, na czym skupia się Twoja działalność?

Projektuję ubrania w idei upcyclingu. Ten rok był dla mnie bardzo dynamiczny i widzę, że wiele zmieniło się w mojej działalności – przede wszystkim doszło mi wiele obszarów i kierunków, w których pracuję. To już nie tylko projektowanie i prowadzenie marki oraz sprzedawanie produktów. Dzisiaj zmieniająca się branża potrzebuje osób, które będą mówić prawdę, które będą opowiadać o technologiach i możliwościach. Obecnie współpracuję z największą sortownią odzieży używanej w Europie – firmą Wtórpol. To kolejny kierunek mojej działalności i pracy. Pozyskuje od nich surowiec – czyli materiały, którym później daję drugie życie.

Jackob Buczynski współpracuje z sortownią Wtórpol - pozyskuje od nich materiały do swoich projektów

Kiedy zainteresowałeś się drugim obiegiem i upcyklingiem? Dlaczego?

To był moment zwrotny w moim życiu. W 2016 roku prowadziłem bloga modowego z męskimi stylizacjami. Zawsze byłem osobą, która dociekała i chciała wiedzieć, dlaczego robi się coś w dany sposób. Tak też było z modą – chciałem znać jej mechanizmy, skąd pochodzą ubrania, jak wygląda ich produkcja i czemu moda tak bardzo nas określa, jako ludzi. Szukałem, czytałem w internecie, aż w końcu znalazłem dokumentThe True Cost: Who Pays the Real Price for YOUR Clothes”   … i się zaczęło. Postanowiłam opublikować na blogu post z vintage stylówką, a później zrobić pierwsze upcyklingowe katany z frędzlami. Odkryłem bardzo szybko potencjał drugiego obiegu i mogłem zacząć żyć w zgodzie ze sobą.

Czy uważasz, że wybór rzeczy z drugiego obiegu jest istotny? Dlaczego?

Myślę, że na pewno. Zakładamy to na nasze wyjątkowe ciała, aby czuć się wygodnie, komfortowo i zdrowo. Ja chodząc po second handach zaczynam od szukania koloru i printu. Jeśli ten mi się spodoba lub odpowiada mi w dany dzień, sprawdzam jaki ma skład, a następnie rozmiar. Pamiętajmy też o tym, żeby nie wyrzucać ubrań z drugiego obiegu po ich zużyciu. Tu chodzi o cyrkulację odzieży – musimy dalej przekazywać je do miejsc zajmujących się recyklingiem, aby nie trafiały na wysypisko.

Czego z Twojej perspektywy warto szukać w sklepach z używaną odzieżą?

Jakości i naturalnych materiałów dla naszego ciała.

Flagowy produkt - upcyklingowa katana z frędzlami #jackebyjackob

Drugim obiegiem częściej interesują się jednak kobiety, a przynajmniej to one częściej mówią o tym otwarcie. Jak myślisz, dlaczego tak jest?

Osobiście nie spotkałem się z tym zjawiskiem. Jeśli mowa o starszych paniach, które polują na piękne bluzki to może i tak. Mam wrażenie, że kilka generacji niżej chłopaki jarają się drugim obiegiem dużo bardziej, niż starsi mężczyźni. Świadczą o tym m.in. konta na Tik Toku czy Instagramie chłopaków, którzy szperają w używanych ubraniach. Ja tez jestem chłopakiem w drugim obiegu 😉

Jak zmienia się moda męska? Czy w ogóle się zmienia?

Ja chyba nie lubię określania, że coś jest męskie albo damskie. Moda ogólnie się zmienia, ma być dla nas co raz bardziej komfortowa i funkcjonalna. Moda zmierza małymi krokami ku zrównoważeniu. Dzisiaj wyzwaniem przed osobami pracującymi w modzie i konsumentami jest to, w jaki sposób dobrze zarządzać surowcami wtórnymi.

"Drugi obieg i korzystanie z second handów jest, jak podróż na stopa - nigdy nie wiesz co Cię spotka. "

Jackob Buczynski

Jak widzisz drugi obieg w przyszłości? Co według Ciebie się zmieni w tym zakresie?

Spieszcie się kochać drugi obieg, bo tak szybko może stać się tym co dzisiaj proponują nam globalne marki. Niestety, czyli kawałkami szmat bez jakości. Dzisiaj dobry vintage jest już prawdziwym luksusem. Moda poszła w kierunku fast fashion, a to wszystko później trafi do lumpeksów.

Jakie są Twoje plany związane z rynkiem odzieży używanej?

Bardzo duże, ale jak będzie się to dalej wszystko rozwijać – zobaczymy. Plany konfrontuję z własnymi siłami i rzeczywistością, która tak bardzo codziennie się zmienia. Na pewno planuje iść krok po kroku.

Co według Ciebie my - ludzie, którzy interesują się drugim obiegiem - powinniśmy zmienić, żeby przyciągnąć więcej zainteresowanych?

Bądź zmianą, której sam oczekujesz od świata. To motto przyświeca mi od lat. Nie doradzam nikomu i nie wymagam. Robię swoje i czuję, że właśnie to oddziałuje na ludzi – bo widzą, że można inaczej.

Jackob Buczynski podczas autorskiego pokazu projektów wykonanych z używanych tkanin i ubrań

Movember 2022, czyli czym jest Wąsopad? 🥸

Listopad na całym świecie został uznany miesiącem solidarności z mężczyznami zmagającymi się z rakiem jąder oraz nowotworami gruczołu krokowego. Według szacunków, co 3 mężczyzna w wieku od 50 do 80 lat oraz 80% mężczyzn po 80 roku życia zachoruje na raka prostaty. Nowotwór ten zajmuje 4. miejsce pod względem śmiertelności na świecie. 

Rak jąder jest z kolei najczęściej występującym nowotworem u mężczyzn do 40. roku życia. Wszystkie nowotwory są łatwo wyleczalne, jeśli są wcześnie wykryte. Wiemy coraz więcej na temat profilaktyki tych chorób i właśnie w tym celu powstała kampania Movember (Wąsopad)

Panowie – to dobra okazja, żeby się przebadać. Panie – dajcie znać swoim bliskim o tej akcji! Akcja ma miejsce w Polsce od 2014 roku, gdzie opiekę nad inicjatywą przejęła Fundacja „Kapitan Światełko” i działają pod nazwą „Mosznowładcy”.

Kalendarz Badań

Wiecej o akcji Movember 👇

Jeśli wpis Ci się podobał, udostępnij go znajomym!

Facebook
LinkedIn
Pinterest

Poprzednie wpisy na blogu:

Komentarze

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments