fbpx
Site logo

Męskie spojrzenie na drugi obieg #3. Tomasz Bocian. MOVEMBER 2022

Listopad jest miesiącem zwiększania świadomości na temat problemów nowotworowych u mężczyzn. Wspierając ogólnopolską akcję Movember rozmawiamy z mężczyznami, którzy mają według nas największy wpływ na promowanie drugiego obiegu w naszym kraju. Oprócz wsparcia akcji, chcemy dowiedzieć się, czy faktycznie mężczyźni decydują się na kupno odzieży z drugiej ręki dużo rzadziej niż kobiety i zastanowić się, z czego to może wynikać. Zapraszamy na rozmowę z Tomaszem Bocianem – CEO marki Ubrania Do Oddania ♻️

"Musimy być realną i atrakcyjną alternatywą dla pierwszego obiegu."

Tomasz Bocian

Skorzystaj z poniższych przycisków do szybszego poruszania się po wpisie 👇

Tomasz Bocian - CEO marki Ubrania Do Oddania

Tomasz Bocian – CEO marki Ubrania Do Oddania, która przekazała już milion złotych organizacjom charytatywnym. Strateg, wizjoner, lider.

W UDO odpowiada za rozwijanie i usprawnianie modelu biznesowego i koordynację procesów sprzedażowych. Jest pomysłodawcą wielu inicjatyw firmy – stworzył m.in. Butiki Cyrkularne, unikalne sklepy z używaną odzieżą dostępne w najlepszych galeriach handlowych, program Let’s Circle Together, który umożliwia markom odzieżowym wprowadzenie używanych tekstyliów do ponownej sprzedaży i Program Partnerski skierowany do właścicieli sklepów second hand  z bogatą ofertą dostaw odzieży używanej.

Prywatnie tata dwóch córek i wielki pasjonat gór.

Tomasz Bocian, CEO marki Ubrania Do Oddania

Czym się aktualnie zajmujesz, na czym skupia się Twoja działalność?

Jestem współtwórcą i CEO marki Ubrania Do Oddania. Odpowiadam za rozwijanie i usprawnianie modelu biznesowego oraz koordynację procesów sprzedażowych. Stworzyłem m.in. koncept Butików Cyrkularnych – eleganckich sklepów second hand dostępnych w galeriach handlowych oraz program Let’s circle together, który pozwala firmom odzieżowym kompleksowo wprowadzić ich używane rzeczy do ponownego obiegu. Odpowiadam także za Program Partnerski Ubrania Do Oddania z bardzo atrakcyjną i elastyczną ofertą dostaw towaru dla właścicieli sklepów second hand.

Kiedy zainteresowałeś się drugim obiegiem i upcyklingiem? Dlaczego?

Przed startem firmy interesowałem się rynkiem drugiego obiegu jedynie jako klient. Dopóki nie zacząłem badać tego rynku, nie zdawałem sobie sprawy, że odzież używana to tak ogromny biznes. Dla oddania skali lubimy używać porównania, że w Polsce jest ponad 30000 sklepów z używaną odzieżą vs 8000 małych, zielonych sklepów typu convenience store. Postanowiliśmy połączyć ten potencjał z ekologicznymi i etycznymi rozwiązaniami bazującymi między innymi na kampaniach charytatywnych.

Czy uważasz, że wybór rzeczy z drugiego obiegu jest istotny? Dlaczego?

To już nie jest chwilowa moda – jak słyszałem w 2018 roku, gdy otwieraliśmy portal ubraniadooddania.pl, ale realna zmiana, której jesteśmy świadkami. Regulacje Komisji Europejskiej w zakresie Strategii wyrobów włókienniczych o obiegu zamkniętym spowodują, że założenia drugiego obiegu zostaną wdrożone nie tylko z poziomu legislacji, lecz także oczekiwań konsumenckich. Zespół Ubrania Do Oddania miał ogromny zaszczyt nawiązać Partnerstwo z Komisją Europejską w zakresie wdrożenia w Polsce właśnie założeń Strategii Unii Europejskiej na rzecz zrównoważonych wyrobów włókienniczych o obiegu zamkniętym, dlatego doskonale wiemy jak wielka rewolucja przed nami.

Czego z Twojej perspektywy warto szukać w sklepach z używaną odzieżą?

Dzisiaj w second handach możesz kupić absolutnie wszystko – bez względu na to czy szukasz rzeczy na co dzień czy unikalnych perełek. Asortyment też jest już tak szeroki, że bez problemu znaleźć można także rzeczy na specjalne okazje, jak chociażby suknie ślubne i odzież profesjonalną, jak stroje narciarskie. Dla mnie największą zaletą rzeczy używanych jest możliwość oceny prawdziwej jakości tkaniny – te rzeczy były już używane i prane, dlatego mogę mieć pewność, że kolor i jakość materiału pozostaną bez zmian. Poza tym, na szczęście, opinia o second handach powoli się zmienia i obala mit brudnych i zniszczonych rzeczy. W sklepach z odzieżą używaną można znaleźć ubrania markowe i praktycznie nowe – zdarzają się nawet takie z metką.

Drugim obiegiem częściej interesują się jednak kobiety, a przynajmniej to one częściej mówią o tym otwarcie. Jak myślisz, dlaczego tak jest?

Tak, kobiety najczęściej kupują w second handach, ale to też się zmienia – tak samo, jak second handy. W naszych sklepach jest coraz więcej mężczyzn i wiem od nich, że wybierają Butiki Cyrkularne, bo tu znajdują znajdują przestronne, komfortowe przymierzalnie, a superprzyjazny i profesjonalny zespół pomoże im skompletować strój, gdzie wszystko do siebie pasuje. Oprócz tego, nasze działy są naprawdę rozbudowane i nietrudno znaleźć w nich prawdziwe perełki mody męskiej.

Jak zmienia się moda męska? Czy w ogóle się zmienia?

Zdecydowanie się zmienia. Wydaje mi się, że mężczyźni są dziś odważniejsi i pozwalają sobie na więcej jeśli chodzi o wyrażanie siebie poprzez strój. Ubrania nie mają płci i działy “męski” i “damski” są już dziś tylko orientacyjne. Cieszy mnie, że ta świadomość jest coraz szerzej promowana. Dzięki temu śmielej pozwalamy sobie na łączenie stylów i faktur.

Jak widzisz drugi obieg w przyszłości? Co według Ciebie się zmieni w tym zakresie?

Wszystko. Jestem pewny, że “Strategia wyrobów włókienniczych o obiegu zamkniętym” wprowadzona przez KE całkowicie zmieni sytuację na rynku tekstylnym. Branża tekstylna stale rośnie – planuje tylko do 2030 roku wzrosnąć o 63%. W tym samym roku większość wyrobów włókienniczych pochodzić ma z materiałów z recyklingu.

Strategia UE na rzecz zrównoważonych wyrobów włókienniczych w obiegu zamkniętym (kliknij w grafikę, żeby zobaczyć dokument).

Jakie są Twoje plany związane z rynkiem odzieży używanej?

Przyszły rok to dla nas przede wszystkim kontynuacja Partnerstwa z Komisją Europejską w zakresie Strategii wyrobów włókienniczych o obiegu zamkniętym oraz ciągły rozwój. Intensyfikujemy aktywności związane z działaniami sklepów – marek własnych i sieci partnerskiej. Skupiamy się także na współpracy z producentami odzieżowymi w oparciu o dyrektywy wynikające ze Strategii Zielonego Ładu – przygotowaliśmy kompleksowy program Let’s Circle Together, w ramach którego zbieramy, sortujemy, naprawiamy i wprowadzamy rzeczy do ponownej sprzedaży współpracując z dużymi markami modowymi. Wchodzimy też do świata recommerce.

Jak moglibyśmy zachęcić innych do korzystania z drugiego obiegu?

Przede wszystkim, zapraszamy do naszych Butików Cyrkularnych i UDO Second Handów. Myślę, że estetyczna, pachnąca przestrzeń w dobrej lokalizacji, z przyjazną obsługą, w której znajdziemy posortowane ubrania dobrej jakości i w atrakcyjnej cenie jest zachętą samą w sobie. Dodajmy do tego ekologię, której świadomość wzrasta z dnia na dzień, a która jest istotą drugiego obiegu.

Musimy być realną i atrakcyjną alternatywą dla pierwszego obiegu i wszystkie działania marek skupionych wokół brandu Ubrania Do Oddania bazują przede wszystkim na tym założeniu. Drugi obieg musi być estetyczny, wygodny, łatwy i prosty w użyciu. Osoby konsumenckie już dzisiaj wiedzą, że rzeczy z drugiego obiegu to ekologicznie i ekonomicznie najlepszy wybór.

Zofia Zochniak i Tomasz Bocian, twórcy marki Ubrania Do Oddania

Movember 2022, czyli czym jest Wąsopad?

Listopad na całym świecie został uznany miesiącem solidarności z mężczyznami zmagającymi się z rakiem jąder oraz nowotworami gruczołu krokowego. Według szacunków, co 3 mężczyzna w wieku od 50 do 80 lat oraz 80% mężczyzn po 80 roku życia zachoruje na raka prostaty. Nowotwór ten zajmuje 4. miejsce pod względem śmiertelności na świecie. 

Rak jąder jest z kolei najczęściej występującym nowotworem u mężczyzn do 40. roku życia. Wszystkie nowotwory są łatwo wyleczalne, jeśli są wcześnie wykryte. Wiemy coraz więcej na temat profilaktyki tych chorób i właśnie w tym celu powstała kampania Movember (Wąsopad)

Panowie – to dobra okazja, żeby się przebadać. Panie – dajcie znać swoim bliskim o tej akcji! Akcja ma miejsce w Polsce od 2014 roku, gdzie opiekę nad inicjatywą przejęła Fundacja „Kapitan Światełko” i działają pod nazwą „Mosznowładcy”.

Kalendarz Badań

Wiecej o akcji Movember 👇

Jeśli wpis Ci się podobał, udostępnij go znajomym!

Facebook
LinkedIn
Pinterest

Poprzednie wpisy na blogu:

Komentarze

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments