fbpx
Site logo

Męskie spojrzenie na drugi obieg #2. Michał Kędziora (Mr. Vintage). MOVEMBER 2022

Listopad jest miesiącem zwiększania świadomości na temat problemów nowotworowych u mężczyzn. Wspierając ogólnopolską akcję Movember rozmawiamy z mężczyznami, którzy mają według nas największy wpływ na promowanie drugiego obiegu w naszym kraju. Oprócz wsparcia akcji, chcemy dowiedzieć się, czy faktycznie mężczyźni decydują się na kupno odzieży z drugiej ręki dużo rzadziej niż kobiety i zastanowić się, z czego to może wynikać. Zapraszamy na rozmowę z Michałem Kędziorą, znanym także, jako Mr. Vintage – blogerem i autorem książek dotyczących mody męskiej ♻️

"Odzież z drugiej ręki trzeba pokazywać i opisywać, jako realną alternatywę dla odzieży nowej. "

Michał Kędziora

Skorzystaj z poniższych przycisków do szybszego poruszania się po wpisie 👇

Michał Kędziora - Mr. Vintage

Michał Kędziora to twórca bloga MrVintage.pl. Blog działa już 9 lat i obecnie jest to najpopularniejszy i prawdopodobnie najbardziej opiniotwórczy polski blog o szeroko rozumianej modzie męskiej i męskim stylu.

Mr.Vintage to znana w blogosferze marka, która ma swoją wartość przede wszystkim w postaci: dobrych autorskich treści, osobowości autora oraz szerokiej i aktywnej społeczności blogowej, która potrafi prowadzić dyskusje na wysokim poziomie merytorycznym.

Jest również autorem książki „Rzeczowo o modzie męskiej” (bestseler na polskim rynku) oraz książki „Jak się ubrać”.

Michał Kędziora, znany jako Mr. Vintage

Czym się aktualnie zajmujesz, na czym skupia się Twoja działalność?

Jeśli miałbym to powiedzieć w kilku słowach, to jestem panem od mody męskiej i większość osób tak mnie właśnie kojarzy. Od trzynastu lat zawodowo prowadzę blog MrVintage.pl, który jest najpopularniejszym i najbardziej opiniotwórczym medium w Polsce jeśli chodzi o tę tematykę. Oprócz tego jestem także autorem dwóch książek poradnikowych o modzie męskiej. Prowadzę także szkolenia dla firm, które chcą w swoich pracownikach zaszczepić poczucie estetyki i przywiązywania wagi do ubioru oraz profesjonalnego wizerunku. Mam też za sobą pięcioletnią przygodę jako współtwórca linii odzieżowej, którą tworzyłem z polską marką Lancerto.

Michał Kędziora, czyli Mr. Vintage

Kiedy zainteresowałeś się drugim obiegiem i upcyklingiem? Dlaczego?

To był czas gdy z małego miasteczka przeprowadziłem na studia się do Krakowa, czyli miałem niespełna 20 lat. I z jednej strony pojawiło się wtedy jeszcze większe zainteresowanie modą, a z drugiej strony jako biedny student miałem ograniczenia finansowe by tę modę kupować. Zacząłem chodzić do lumpeksów, bo tam mogłem sobie pozwolić na zakup ubrań, które były dużo tańsze niż nowe produkty w sklepach. Jeszcze wtedy w takich sklepach standardem był model sprzedaży na wagę, który dzisiaj już rzadko jest stosowany. A zatem moim podstawowym powodem zainteresowania odzieżą z drugiej ręki był aspekt ekonomiczny, aczkolwiek dość szybko zauważyłem, że w lumpeksach jest też pewien rodzaj adrenaliny, bo nigdy nie wiadomo co się trafi i to także powodowało chęć częstego odwiedzania takich miejsc.

Czy uważasz, że wybór rzeczy z drugiego obiegu jest istotny? Dlaczego?

Jest bardzo istotny i cieszę się, że w ostatnich latach to zjawisko stało się modne i młodzi ludzie już się tego nie wstydzą. Wskazałbym tu dwie kluczowe korzyści. Po pierwsze, dajemy drugie życie ubraniom, których ktoś się już pozbył i dzięki temu nie trafią one do szeroko rozumianej utylizacji. Ogromnym problemem współczesnej mody jest nadprodukcja i bardzo krótki cykl życia produktów odzieżowych. Drugi obieg częściowo niweluje te problemy. Im więcej osób wybierze drugi obieg, tym jest szansa, że spadnie popyt na ubrania z rynku pierwotnego i marki nieco przystopują z nadprodukcją. To oczywiście długa droga, ale wierzę, że jest to całkiem realny scenariusz. I to jest właśnie ta druga korzyść – wybierając ubrania z drugiej ręki ograniczamy nasz wpływ na środowisko.

Czego z Twojej perspektywy warto szukać w sklepach z używaną odzieżą?

Na pewno ubrań dobrej jakości, które pochodzą z czasów, gdy dla marek odzieżowych nie ilość, a jakość była priorytetem. Te różnice jakościowe pomiędzy obecną odzieżą, a tą sprzed kilkunastu lat najbardziej widać na przykładzie okryć wierzchnich. Dzisiaj niełatwo znaleźć wełniany płaszcz w sklepach z niskiej i średniej półki cenowej, a kiedyś nie było to trudne. Podobnie jest z dżinsami, które kiedyś można było nosić nawet kilkanaście lat i wciąż były w dobrej kondycji, a dzisiaj bywa tak, że dżinsy marek premium po jednym sezonie są mocno zużyte. Podsumowując, warto szukać naturalnych tkanin/dzianin oraz ogólnie ubrań o dobrej jakości. Szczególnie zwróciłbym tutaj uwagę na wełnę i kaszmir, które już teraz są bardzo drogim surowcem i na rynku pierwotnym coraz mniej marek z niego korzysta, bo po prostu jest to dla nich za drogi surowiec. Cieszmy się zatem wełną i kaszmirem z drugiego obiegu, bo będzie ich coraz mniej.

Michał Kędziora, czyli Mr. Vintage

Drugim obiegiem częściej interesują się jednak kobiety, a przynajmniej to one częściej mówią o tym otwarcie. Jak myślisz, dlaczego tak jest?

Myślę, że wielu mężczyzn nadal uważa to za wstydliwe zjawisko, stąd takie różnice. Kobiety dość chętnie chwalą się “lumpeksowymi łupami” w swoim środowisku, a mężczyźni raczej to ukrywają. Po drugie, mężczyźni w wielu przypadkach bardzo szybko się zniechęcają do wyszukiwania ubrań w miejscach gdzie są ich tysiące.

Jak zmienia się moda męska? Czy w ogóle się zmienia?

Moda męska zmienia się, aczkolwiek nie tak dynamicznie jak moda damska. Od kilku lat widać wyraźny trend na deformalizację mody męskiej, czyli rezygnację z garniturów, marynarek i koszul na rzecz wygodnej odzieży dzianinowej. Z kolei w ostatnich sezonach widać coraz większe odejście od fasonów slim na rzecz ubrań luźniejszych i obszerniejszych i to z pewnością w najbliższych sezonach będzie jeden z dominujących trendów.

Jak widzisz drugi obieg w przyszłości? Co według Ciebie się zmieni w tym zakresie?

Wiele raportów mówi o tym, że ten segment będzie bardzo dynamicznie rósł w najbliższych miesiącach i latach, więc można zakładać, że w Polsce też tak będzie. Zakup używanej odzieży już od dawna nie jest wstydliwą czynnością, stał się naszą codziennością, a sklepy z odzieżą używaną są już nawet w dużych centrach handlowych. Wydaje mi się, że rosnąca popularność tego segmentu może spowodować wzrost cen selekcjonowanej odzieży używanej, bo one w Polsce nadal są atrakcyjne w stosunku do cen na zachodzie. Po prostu większy popyt spowoduje wzrost cen, szczególnie jeśli chodzi o jakościowe ubrania i marki premium.

Jakie są Twoje plany związane z rynkiem odzieży używanej?

Patrząc na obecną inflację, wzrost kosztów życia i niezbyt optymistyczne prognozy gospodarcze na przyszły rok, chodzi mi po głowie pomysł na poradnikowego ebooka dla facetów o modzie ekonomicznej (w tym zakupach z drugiej ręki), ale na chwilę obecną to tylko bardzo wstępny projekt. Chciałbym pokazać, że można świetnie wyglądać przy bardzo ograniczonym budżecie.

Jak moglibyśmy zachęcić innych do korzystania z drugiego obiegu?

Ja użyłbym bardzo prostego argumentu, który na mężczyzn może podziałać. Otóż ubrania z drugiego obiegu w wielu przypadkach są po prostu lepszej jakości niż ich współczesne odpowiedniki. Po drugie, oszczędzamy pieniądze, bo odzież z drugiej ręki jest znacznie tańsza. Porządne, markowe ubrania w doskonałym stanie można kupić poniżej 10% wartości nowego produktu, więc możemy sobie pozwolić na marki, na które normalnie nas nie stać. Po trzecie, kupując odzież z drugiej ręki nie przykładamy się do wprowadzania do obiegu kolejnych nowych ubrań.

Odzież z drugiej ręki trzeba pokazywać i opisywać, jako realną alternatywę dla odzieży nowej i to nie tylko podkreślając walory ekonomiczne (te rzeczy są tańsze), ale także inne: aspekty ekologiczne, aspekty jakościowe, unikalność tych ubrań.

Michał Kędziora, czyli Mr. Vintage

Movember 2022, czyli czym jest Wąsopad? 🥸

Listopad na całym świecie został uznany miesiącem solidarności z mężczyznami zmagającymi się z rakiem jąder oraz nowotworami gruczołu krokowego. Według szacunków, co 3 mężczyzna w wieku od 50 do 80 lat oraz 80% mężczyzn po 80 roku życia zachoruje na raka prostaty. Nowotwór ten zajmuje 4. miejsce pod względem śmiertelności na świecie. 

Rak jąder jest z kolei najczęściej występującym nowotworem u mężczyzn do 40. roku życia. Wszystkie nowotwory są łatwo wyleczalne, jeśli są wcześnie wykryte. Wiemy coraz więcej na temat profilaktyki tych chorób i właśnie w tym celu powstała kampania Movember (Wąsopad)

Panowie – to dobra okazja, żeby się przebadać. Panie – dajcie znać swoim bliskim o tej akcji! Akcja ma miejsce w Polsce od 2014 roku, gdzie opiekę nad inicjatywą przejęła Fundacja „Kapitan Światełko” i działają pod nazwą „Mosznowładcy”.

Kalendarz Badań

Wiecej o akcji Movember 👇

Jeśli wpis Ci się podobał, udostępnij go znajomym!

Facebook
LinkedIn
Pinterest

Poprzednie wpisy na blogu:

LUKSUSOWE MARKI W LUMPEKSACH

Luksusowe marki w lumpeksach

Moda luksusowa od lat kojarzy się z wysoką jakością, doskonałym rzemiosłem i wyjątkowym designem. Wiele osób marzy o posiadaniu ubrań od światowych projektantów, ale ceny w regularnych sklepach często są zaporowe.

Czytaj więcej
SKANDYNAWSKIE MARKI W LUMPEKSACH

Skandynawskie marki w lumpeksach

Moda skandynawska zyskała na popularności w ciągu ostatnich lat, łącząc minimalistyczne podejście z dbałością o jakość i zrównoważony rozwój. Nic więc dziwnego, że coraz więcej osób szuka tych wyjątkowych ubrań w

Czytaj więcej
jaki jest koszt otwarcia lumpeksu

Jaki jest koszt otwarcia lumpeksu?

Otwarcie lumpeksu to interesujący pomysł na biznes, zwłaszcza w kontekście rosnącej popularności odzieży używanej. Poniżej znajdziesz przewodnik po kosztach, które należy uwzględnić podczas planowania takiej działalności, wraz z przykładowymi obliczeniami. Ten

Czytaj więcej

Jak otworzyć lumpeks?

Jeśli zastanawiasz się, jak otworzyć własny lumpeks, to dobry moment, aby wkroczyć na rynek zrównoważonej mody. Lumpeksy zyskują na popularności dzięki rosnącej świadomości ekologicznej i modzie na unikalne ubrania. Ludzie coraz bardziej

Czytaj więcej

Komentarze

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments